افتتاح کتابخانه مرکزی یزد بعد از 25 سال با حضور معاون اول رئیس جمهوری
کتاب بزرگترین انتقالدهنده فرهنگها و تمدنهاست
گروه فرهنگی: کتابخانه مرکزی یزد در حالی بعد از 25 سال به بهرهبرداری رسید که معاون اول رئیس جمهوری در مراسم افتتاحیه این مرکز فرهنگی بر ضرورت شکلگیری تعامل میان کتابخانههای داخلی با کتابخانههای مهم دنیا تأکید کرد و گفت که اینها نباید تنها به ساختمانهای خود محدود شوند.
مراسم افتتاحیه این کتابخانه روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی طالبی استاندار یزد، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور و همچنین جمعی دیگر از مسئولان فرهنگی و کشوری برگزار شد. جهانگیری با تأکید بر اهمیت «کتابخانه» در بخش فرهنگیِ دولت گفت: «توجه به «کتابخانه» جزو مهمترین موضوعاتی است که دولت در بخش فرهنگی همواره در دستور کار خود قرار داده است.» معاون اول رئیس جمهوری در ادامه یزد را نگین بسیار ارزشمندی در کشورمان خواند. جهانگیری با اشاره به اهمیت کتابخانه و کتاب تصریح کرد: «کتاب بزرگترین انتقالدهنده فرهنگها و تمدنهاست. از همین رو همراهیها و کمکها چه از سوی استاندار، چه از سوی نهاد کتابخانههای عمومی کشور و چه از سوی مجموعه دولت باید باعث شوند تا کتابخانه مرکزی بتواند از همه ابزارهای لازم برخوردار شود و خودش را مجهز کند.» سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از اشاره به برخی رویکردهای نهاد کتابخانههای عمومی کشور در سالهای اخیر، گفت: «نخستین رویکرد مورد توجه نهاد طی سالهای اخیر، انجام فعالیتها به پشتوانه دانش علمی بوده است. دومین رویکرد، تبدیل کتابخانه به باشگاه فرهنگی مبتنی بر کتاب بوده است. بر این اساس کتابخانه تنها مرکزی برای امانت و قرائت کتاب نیست، بلکه باشگاهی اجتماعی با محوریت کتاب محسوب میشود. »
صالحی ادامه داد: «سومین رویکرد، توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان بوده است؛ چنانچه کودک و نوجوان ما کتابخوان شوند، جامعهای کتابخوان خواهیم داشت. اگر نسلی کتابخوان تربیت کنیم، نسل سالمی خواهیم داشت. خوشبختانه دولت نگاه مؤثری در حوزه فرهنگ بویژه فرهنگ مکتوب و کتابخوانی داشته است و امیدواریم این حمایتها تا پایان این دوره دولت تقویت شود.» علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور هم درباره روند افتتاح کتابخانهها در کشور گفت: «نهاد کتابخانههای عمومی کشور سال پر بار و پرفعالیتی را پشت سر گذاشت؛ بهطوریکه از اسفند ۱۳۹۸ تا به امروز تعداد ۹۴ باب کتابخانه عمومی افتتاح شده است و در طول ۱۰ روز آینده نیز ۶ باب کتابخانه دیگر افتتاح میشود که به این ترتیب در طول یک سال اخیر یکصد کتابخانه به ناوگان کتابخانههای عمومی کشور اضافه خواهد شد و این یکی از دستاوردهای مهمی است که مسئولان در تمام دستگاهها با حمایت دولت محترم به انجام رساندهاند.» گفتنی است این پروژه پس از حدود ۲۵ سال، به همت نهاد کتابخانههای عمومی کشور در اواخر سال ۱۳۹۸ آماده افتتاح شد، اما به دلیل آغاز شیوع کرونا افتتاح آن به تأخیر افتاد که در نهایت طی مراسمی روز گذشته به بهرهبرداری رسید. با افتتاح کتابخانه مرکزی یزد، تعداد کتابخانههای مرکزی به ۱۰ باب رسید و حدود ۸ هزار مترمربع به سرانه کتابخانهای کشور افزوده شد.
مروری بر هجدهمین جشنواره عروسکی تهران - مبارک که امروز به کار خود پایان میدهد
تجربه ای متفاوت از تمام ادوار
محسن بوالحسنی
خبرنگار
هجدهمین دوره جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک عصر امروز در تالار وحدت و با معرفی برگزیدگان نهایی بهکار خود پایان خواهد داد. جشنوارهای که متفاوت از تمامی هفده دوره پیشین برگزار شد و حضور تمام و کمال در بستر مجازی مهمترین تعریف و تجربهای بود که جشنواره امسال بهعنوان یک چالش و البته امکان با آن مواجه بود و این چالشها و امکانها گروههای نمایشی و دستاندرکاران آنها را مانند برگزارکنندگان جشنواره در برابر موقعیتی قرار داد که تاکنون تجربه نکرده بودند. بهگفته هنرمندان شرکت کننده در جشنواره امسال اگر چه نبود تماشاگران پر شور و شوق و کمسن و سال بههمراه خانوادههایشان، کمبود حضور و انرژی آنها را بسیاربسیار نشان میداد اما محاسن بسیاری هم داشت که میشود در آینده از آنها استفاده کرد و سود جست.
چالشها و فرصتها
فاطمه برومند و رعنا زیادلو دو کارگردان جوان گرگانی بودند که امسال بهصورت مشترک با کارگردانی نمایش «آدی و بودی» در بخش صحنهای جشنواره شرکت کردند. زیادلو در گفتوگو با «ایران» درباره تجربه شرکت در این دوره از جشنواره و چالشهای پیش روی حضور مجازیشان میگوید: «طبیعی است که اگر جشنواره بهصورت همیشگی برگزار میشد ما با حس و حال بهتری از سوی تماشاگران روبهرو بودیم و بر کسی پوشیده نیست که تئاتر در هر شکل و فرماش وابسته به حضور فیزیکی و نفس تماشاگر است؛ اما بیماری که امسال در همه دنیا شیوع پیدا کرد، چیزی بود که نمیشد جز آنچه امسال در مسیر انجام گرفت برایش متصور بود.» او با ابراز خوشحالی از این نکته که با تمام مسائل و مشکلات جشنواره برگزار شد به این نکته اشاره میکند که «ضبط آثار بهصورت ویدیویی و انتشار آن روی پلتفرمهای اینترنتی واقعاً تجربه جدیدی بود که همه ما را با چالشهایی جدید روبهرو کرد. بههر صورت ما از تمرینها گرفته تا اجرا، فرم و فضای متفاوتی را با گروه تجربه کردیم. در واقع چالش مهم این بود که در زمانی محدود باید کار را ضبط میکردیم و برای تمرین هم بیشتر از 5-6 جلسه وقت نداشتیم. همه اینها باعث شد که ما و البته مطمئناً بسیاری از گروهها، ایدههایی تازه و متناسب به کارشان تزریق کنند و این تجربهها حتماً در آینده به درد ما خواهد خورد.» کارگردان نمایش «آدی و بودی» درباره امکان دسترسی همگانیتر برای تماشای آثار جشنواره امسال هم میگوید: «واقعاً این مسأله بسیار بسیار مهم و خوب بود. اینکه چند روز برای همه در هر شهر و استانی این امکان وجود داشت که کارها را از طریق اینترنت تماشا کنند و نیازی نبود به تهران بیایند از مزایای این اتفاق بود و فکر کنم بشود برای سالهای آینده نیز چنین امکانی را در نظر گرفت تا همه بتوانند مخاطب جشنواره باشند و از مرکزگرایی و مسائل مربوط به آن کمی دور شویم.»
دکوپاژ را تجربه کردیم
سعیده دهقانینژاد یکی دیگر از کارگردانهای جوان امسال جشنواره هجدهم عروسکی تهران - مبارک بود که با نمایش «پَرِ خورشید» در بخش صحنهای کودک و نوجوان در این جشنواره شرکت کرده بود. دهقانینژاد هم از تجربه خوب حضور در جشنواره امسال راضی است و میگوید: «امسال تجربههای خوب و بد در کنار هم بود اما بخش خوب این تجربهها وزنه سنگینتر و مهمتری دارد. اینکه از حضور و حس تماشاگر در سالن محروم بودیم تجربهای به ناچار و بد بود که نمیتوانستیم بازخورد و واکنش آنها را ببینیم اما اینکه هر کسی امسال میتوانست در هرکجای ایران، براحتی بنشیند و کارها را با فرزندش تماشا کند از جمله اتفاقات و تجربههای خوبی بود که جشنواره امسال در خود داشت. در بخش فنی و هنری هم ضبط آثار، یکسری تجریههای کارگردانی به من و دیگر دوستان هنرمند اضافه کرد که حتماً برای ما هم چالش بود و هم امکان.» او درباره این چالشها میگوید: «مثلاً وقتی قرار بود نمایش بهصورت فیلمتئاتر فیلمبرداری بشود، طبیعتاً یکسری از اجزای دکور باید حذف و المانهایی اضافه میشد تا مخاطب توسط آنها تا پایان کار با نمایش همراهی کند و در واقع، دکوپاژ باید اتفاق میافتاد و همه اینها نیاز به تجربههایی بصری داشت که پیشتر نیازموده بودیم.» دهقانینژاد در پایان برگزار شدن جشنواره را یک اتفاق خوب میداند و میگوید: «من از جمله کسانی بودم که بسیار موافق با برگزاری جشنواره بودم و از اول فکر میکردم میشود با ایدههایی جدید جشنواره را برگزار کرد و خوشحالم که چنین اتفاقی افتاد و تجربهای به تجربههای همه ما اضافه کرد.»
وقت بیشتر برای کیفیت بهتر
میثم یوسفی کارگردان با تجربهای است که امسال با نمایش «جنگ و صلح» در بخش میهمان جشنواره امسال شرکت کرد. او که سال گذشته با نمایش «هدیه اسرار آمیز» در جشنواره شرکت کرده بود درباره تجربه حضور در شکل و شمایل جدید و مجازی جشنواره امسال، آن را حایز تجربیات و امکاناتی میداند که قابل توجه هستند و باید برای دورههای بعد هم به این امکانات توجه کرد. یوسفی هم البته مثل بسیاری دیگر از هنرمندان تئاتری، تئاتر را هنری وابسته به نفس و حضور تماشاگر میداند و معتقد است هر چه غیر از این باشد نمیتوان نام تئاتر بر آن گذاشت. کارگردان جنگ و صلح به خبرنگار «ایران» میگوید: «با این حال، وقتی چارهای نیست و وضعیت بهگونهای است که امکان هرگونه حضور فیزیکی هنرمند و تماشاگر در کنار هم، بهدلیل کرونا، سلب شده باید به راهکارها و راههای جدید فکر کرد. از این زاویه من دید مثبتی به قضیه دارم.» او نظر خود را اینطور بسط میدهد: «یکی از حسنهای کار این بود که هزینههای اضافی تبلیغات و... حذف شد. نکته دیگر اینکه همه مردم در سراسر ایران از طریق اینترنت توانستند در طول مدت چند روز به تماشای آثار دسترسی داشته باشند و دیگر لازم نبود کسی مسیری را برای تماشای تئاترهای محیطی یا سالنی، طی کند. نکتهها و امکاناتی که امسال تجربه شد حتماً میتواند برای سالهای آینده و در شرایطی طبیعی هم مورد استفاده قرار بگیرد تا در وهله اول تئاتر، در دسترس همه باشد و فاصله، مانعی برای عدم دسترسی مردم نشود. با این حال میشد برنامهریزی دقیقتری داشت و وقت بیشتری در اختیار گروهها قرار میگرفت تا با کیفیت بهتری کارها را ضبط کنند و به جشنواره برسانند؛ چون این کمبود وقت درصد بالایی از کیفیت کار را تحت الشعاع خود قرار میدهد.»
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دراسپانیا با رئیس کتابخانه ملی این کشور دیدار کرد
گسترش ارتباط فرهنگی ایران و اسپانیا در زمینه اسناد تاریخی و کتابهای پژوهشی
محمدمهدی احمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا با رئیس کتابخانه ملی این کشور دیدار کرد. این دیدار در دفتر خانم «آنا سانتوس آرامبورو» رئیس کتابخانه ملی اسپانیا برگزار شد. رایزن فرهنگی کشورمان در این جلسه به بیان دو پیشنهاد همکاری از سوی رایزنی فرهنگی ایران پرداخت. نخست امکان دسترسی پژوهشگران ایرانی به فهرست کتب مربوط به ایرانشناسی و اسلامشناسی در اسپانیا و در مقابل ما نیز فهرست کتب مرتبط با اسپانیا و جهان اسپانیایی زبان را در اختیار محققان شما قرار خواهیم داد. دیگر دسترسی دوجانبه در حوزه اسناد تاریخی دو طرف به نحوی که اسناد مربوط به تاریخ و فرهنگ اسپانیا از سوی ایران در اختیار محققان اسپانیایی قرار بگیرد و اسناد مربوط به حوزه ایرانشناسی و مطالعات اسلامی نیز در دسترس پژوهشگران ایرانی باشد. رئیس کتابخانه ملی اسپانیا نیز در این دیدار با اشاره به ارزش کتابخانههای ملی به عنوان میراثدار فرهنگ آن کشور گفت: بخش زیادی از آرشیو اسناد و منابع کتابخانه ملی اسپانیا به صورت دیجیتالی در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است و قابلیت جستوجو و ذخیره سازی دارد. این امکان میتواند در اختیار محققان ایرانی با ابزارهای بیشتر قرار بگیرد. همچنین آرشیو مطبوعات این کشور برای بهرهبرداری پژوهشی از سوی این کتابخانه میتواند در اختیار پژوهشگران ایرانی قرار بگیرد و با دانستن جزئیات بیشتری از امکانات و قابلیتهای کتابخانه ملی ایران میتوانیم گامهای مناسب برای تقویت این ارتباط را طراحی و اجرا کنیم.
دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران معرفی شد
گروه فرهنگی: محمدعلی مرآتی بهعنوان دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران انتخاب شد. این انتصاب از سوی سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت. جشنواره موسیقی نواحی یکی از بزرگترین رویدادهای موسیقی ایران است که تقریباً یک دهه و نیم ازعمر آن میگذرد و با وجود کم سن و سال بودن توانسته حامی و معرف بزرگی برای کهنترین موسیقیهای ایران باشد، موسیقیهایی که برخاسته از نواها و آواهای فرهنگ و هنراصیل ایران است، ازمقامات موسیقی آذربایجانی که در پستوی روستاهای دورافتاده آن قرار گرفته تا موسیقیهای خراسان، ترکمن، کردی، لری، بختیاری، گیلکی، مازندرانی و ترنمهای شاد جنوب که در بوشهر، خوزستان و... پنهان شده است را به گوش مردم برساند، تلاشی که ابتدا با همت محمدرضا درویشی انجام گرفت تا علاوه بر روشن شدن چراغ دل هنرمندان موسیقی نواحی، کرامت هنر موسیقی اقوام و استادان برجسته این حوزه هم حفظ شود، بزرگانی که بسیاری از آنها دیگر در بین ما نیستند وحتی هنر و سازهایشان هم کمکم به فراموشی سپرده میشود. اما این جشنواره 14 ساله درکنار نگاه حمایتی به پیشکسوتان این حوزه، همچنان در تلاش است تا بستری باشد برای شکوفایی و پرورش نسلهای جوان موسیقی اقوام ایران و استعدادهایی که میراث دارهنرآبا و اجدادی خود هستند. محمد رضا درویشی که سکان دار این جشنواره بود، بهمدت 6 سال دبیری این جشنواره بزرگ را برعهده داشت (تا سال 83) و بعد از آن یعنی از سال 84 تا سال 92 که توقفی چند ساله براین جشنواره حاکم شد و سرانجام در سال 90 هفتمین دوره آن با دبیری جهانگیر نصر اشرفی و در شهر کرمان شکل گرفت و بعد از آن هشتمین دوره آن با حضور بهمن کاظمی و نهمین دوره آن با دبیری ایرج نعیمای برگزار شد و از دوره دهم یعنی از سال 96 تا 99 احمد صدری بهمدت چهار سال دبیری این جشنواره را برعهده داشت. باید دید با حضور محمد علی مرآتی که خود نوازنده کمانچه و آهنگساز است چه اتفاقات خوبی شکل خواهد گرفت. البته ناگفته نماند انتخاب برخی ازاعضای شورای سیاستگذاری هم مزید بر علت بوده تا این بار توجه بیشتری به نسل جوان موسیقی و ایدههای نوی آنها داشته باشند که این انتخاب هم میتواند به نوعی نوید اتفاقات تازه باشد.